Succesverhalen: een kwestie van techniek?

5 okt 2017

SUCCESVERHALEN: EEN KWESTIE VAN TECHNIK?

Tegenwoordig is het voor velen niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven: de smartphone, WhatsApp, social media, etc. Ook wij moeten als advocaten met onze tijd mee. Waar vroeger sommatiebrieven altijd schriftelijk met aangetekend post werden verstuurd, voldoet nu al vaak een e-mailbericht. Onze papieren dossiers worden gedigitaliseerd en wij Facetimen soms zelfs met onze internationale klanten. Niet alleen voor onze praktijk handig, maar ook in procedures kunnen de nieuwste communicatiemiddelen goed van pas komen als bewijsmiddelen.

 

Een aantal succesverhalen uit onze praktijk:

 

– In een procedure werd een cliënt aangesproken voor het leveren van een gebrekkige vloer. Wat bleek de oorzaak? Er was onvoldoende ventilatie geweest. Onze cliënt had de wederpartij geïnstrueerd om goed te ventileren maar de wederpartij ontkende die waarschuwing te hebben ontvangen. Cliënt kon als bewijs echter een WhatsApp bericht aanleveren tussen partijen waaruit bleek dat zij wel degelijk een duidelijke instructie had geappt. De rechter oordeelde dat dit voldoende bewijs was – het bericht had twee blauwe vinkjes en dat betekende toch echt dat de wederpartij het berichtje had gelezen!

 

– Een cliënt was ervan overtuigd dat zijn ex zijn e-mail account had gehackt en op die manier op een onrechtmatige wijze aan allerlei informatie was gekomen die zij vervolgens in de echtscheidingsprocedure inbracht. Helaas kon hij dat alleen niet bewijzen. Wij hebben vervolgens een constructie bedacht en cliënt een “lokmail” gestuurd over een (uiteraard verzonnen) verzwegen bankrekening. Dat werkte, de vrouw deed tijdens de zitting een beroep op die bankrekening en wij konden op die manier aantonen dat zij de e-mail account van cliënt had gehackt. Betrapt!

 

– In een arbeidszaak stelde de wederpartij dat hij zijn werk als kapper wegens gezondheidsklachten niet meer kon uitvoeren. Hij zat al eventjes thuis. Tja, dan is het niet zo handig als er allerlei tevreden thuisklanten hem op Facebook met (recente) foto’s van hun prachtig nieuw kapsel gaan bedanken en taggen. Ook Facebook uitdraaien mogen in een procedure gewoon als bewijsmiddel gebruikt worden.

 

Moraal van het verhaal? Ook de moderne communicatiemiddelen kunnen in procedures als bewijsmiddelen worden ingebracht. Let dus goed op wat u appt en op social media zet want het kan altijd tegen u gebruikt worden!

 

Heeft u hierover vragen of wilt u meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.